-
یاسوج؛ شهری که شیخ شاخصش پیشهزن بود!
محمد مختاری
-
جزای نیکی جز نیکی نیست
جبار چراغک
-
زیبایی بر بستر فاجعه
سید غلام بلادی
-
یاسوج؛ شهری که شیخ شاخصش پیشهزن بود!
یادداشت مخاطبان
-
«لذت وقیح»
امراله نصرالهی
-
زنان و دولت چهاردهم
سیده فرزانه آرامش
-
شاقول اصلی در ماجرای قتل دکتر داوودی
فضلالله یاری
-
در این محنتسرا نابههنجاران و کج روان بزرگ شمرده شدهاند
پریچهر زعیمی
-
بیوه زنان
آفتاب افریدون
-
خلاصهای از مصاحبه با انقلابیون
علیرضا کفایی
سیر تا پیاز راه آهن اقلید – یاسوج؛ از زارعی و روشنفکر تا بهرامی/ یک اظهارنظر کارشناسی/ جزئیات و مستندات
اولین بار که موضوع راه آهن اقلید به یاسوج مطرح شد در سالهای ابتدایی دولت احمدی نژاد در سال ۸۴ بود.
افتونیوز| در روزهای اخیر موضوع راه آهن اقلید به یاسوج در صدر اخبار رسانه های استانی قرار گرفت. این موضوع از یک اظهارنظر کارشناسی نماینده بویراحمد در مورد این پروژه شروع شد که برخی افراد حذف این پروژه را با جایگزینی با راه آهن شیراز به گچساران عنوان کرده بودند.
این موضوع باعث حساسیت مردم حوزه بویراحمد نسبت به نماینده گچساران شد. موضوع کهنه ای که برخی در ادوار گذشته توانسته بودند با بزرگ کردن آن و تقابل نماینده گچساران و بویراحمد، از آن استفاده خود را ببرند که افتونیوز به بررسی این موضوع از ابتدای شروع تا کنون پرداخته است.
اولین بار که موضوع راه آهن اقلید به یاسوج مطرح شد در سالهای ابتدایی دولت احمدی نژاد در سال ۸۴ بود. وی در سفر استانی اول خود به کهگیلویه و بویراحمد قول داد که موضوع اتصال یاسوج به شبکه ریلی کشور را پیگیری کند. نهایتا در سفر سوم دولت به استان این پروژه مصوب شد و در بودجه سال ۱۳۹۴ کشور ردیف اعتباری گرفت. طبق گفته مسئولان و متولیان در آن سالها این پروژه گویا طرح مطالعاتی نداشته و معلوم نبود که قرار هست راه آهن به کجا ختم شود!
«ممتاز جهانگیری مدیرکل اسبق راه و شهرسازی استان در مصاحبه ای گفته بود: مقرر است که این خط ریلی تا ۲۵ کیلومتری یاسوج - منطقه کاکان - کشیده شود اما هنوز دقیقاً مشخص نشده که پس از ساخت این راهآهن ۱۴۱ کیلومتری، این مسیر ریلی به کجا میرود. اما ضروری است که این خط ریلی شهرهای دهدشت و گچساران را پوشش دهد و در نهایت به اهواز وصل شود.» (خبرگزاری ایسنا – ۱۱ اسفند ۱۳۹۳)
سال ۹۴ با حضور معاون وزیر و نماینده وقت بویراحمد (زارعی) با اعتبار اولیه ۱۲ میلیارد تومان این پروژه در اقلید کلنگ زنی شد که در همان زمان نیز اعلام شد برای تکمیل پروژه به ۶۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز هست! اعتباری که بیش از ۵۰۰ برابر اعتبار کلنگ زنی بود و عدد بسیار بالایی بود. مبلغی در حدود شش برابر کل اعتبارات استان!
پس از کلنگ زنی در سالهای بعد نیز با تزریق ناچیز اعتبار به این پروژه صدای اعتراض همه را در آورد. هم مردم و هم مسئولان استانی نسبت به مبالغ کمی که برای این پروژه اختصاص می یافت معترض بودند. غلام محمد زارعی نماینده اسبق بویراحمد، مهدی روشنفکر نماینده سابق، فیلی معاون عمرانی اسبق استانداری، احمدزاده استاندار سابق و نوروزی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان و ... از جمله مسئولانی بودند که نسبت به این موضوع در رسانه ها اظهارنظر کرده بودند.
این مسئولان در یک موضوع اتفاق نظر داشتند: با اعتبارات تزریق شده ناچیز به این پروژه سوت قطار به این زودی در یاسوج شنیده نمی شود! از ۵۰ سال تا ۶۰۰ سال مدت زمانی بود که این مسئولان اعلام کرده بودند.
خبرگزاری ایلنا حدود یکسال و نیم بعد از کلنگ زنی پروژه راه اهن اقلید به یاسوج، با توجه به اعتبارات بالایی که نیاز این پروژه است و مبالغ کمی که به آن اختصاص داده می شود، ۶۰۰ سال زمان را برای افتتاح این پروژه اعلام می کند. (عکس زیر)
همین رسانه حدود ۷ ماه بعد در خبری می نویسد ۳۳۳ سال طول می کشد تا این راه آهن به بهره برداری برسد!
دو سال بعد غلام محمد زارعی نماینده بویراحمد در سال منتهی به رقابتهای انتخاباتی سال ۹۸ مجلس، خبر از اختصاص بودجه و اعتبار خوبی برای این پروژه می دهد که رئیس سازمان برنامه و بودجه استان آب پاکی را روی دست همه می ریزد و تنها راه اتمام پروژه را فاینانس خارجی عنوان می کند. این اظهار نظر نوروزی شاید یکی از بهترین و دقیقترین نظریاتی بود که تا آن روز مطرح می شد و بعد از گذشت بیش از پنج سال از آن اکنون با این واقعیت مواجه هستیم که تنها می توان به فاینانس خارجی برای تکمیل و افتتاح این پروژه امید داشت.(کبنانیوز - ۲۳ مرداد ۱۳۹۸)
موضوعی که نوروزی در مرداد ماه سال ۹۸ مطرح کرد را چند روز بعد معاون عمرانی استاندار نیز بر آن صحه گذاشت. عزیز فیلی معاون وقت عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اعتبارات اندک این پروژه گفت: با اعتبارات کنونی ۵۰ سال دیگر این پروژه به اتمام می رسد (عصر ایران - ۲ شهریور ۱۳۹۸)
پس از برگزاری انتخابات در اسفند ۹۸ و انتخاب مهدی روشنفکر به عنوان نماینده جدید بویراحمد توجه به این پروژه نیز در دستور کار قرار گرفت. روشنفکر نیز نتوانست برای افزایش اعتبارات این پروژه ره به جایی ببرد. رسانه نزدیک به این نماینده در تاریخ ۸ دی ۹۹ در خبری که نشان از ناتوانی نماینده در افزایش اعتبارات راه آهن اقلید به یاسوج در بودجه سال ۱۴۰۰ دارد به مردم می گوید منتظر نمانید چون ۱۵۰۰ سال دیگر این راه آهن افتتاح می شود! (مهردنا ۸ دی ۹۹)
موضوع اعتبارات اندک این پروژه و پیشرفت لاک پشتی آن باعث می شود که مهدی روشنفکر نماینده سابق بویراحمد در سال ۱۴۰۰ در اظهار نظری زمان تکمیل پروژه را با توجه به تزریق قطره چکانی اعتبار به این پروژه را ۵۰ سال آینده عنوان کند. (خبرگزاری مهر - ۲۰ آذر ۱۴۰۰)
اعتبارات اندک این پروژه را یکسال بعد از این اظهار نظر روشنفکر، رئیس سازمان برنامه و بودجه وقت استان نیز مطرح می کند. علی شهابی نسب در سال ۱۴۰۱ اعتبار مورد نیاز راه آهن اقلید یاسوج را سه هزار میلیارد عنوان می کند و می گوید اعتبار این پروژه اندک است و به این زودی تمام نمی شود. (خبرگزاری برنا - ۳ بهمن ۱۴۰۱)
به فاصله دو سال بعد با افزایش لجام گسیخته قیمتها در کشور و رشد نرخ ارز، اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه راه آهن نیز پنج برابر رقم اعلام شده سال ۱۴۰۱ عنوان می شود. سیدعلی احمدزاده استاندار سابق کهگیلویه و بویراحمد در خرداد سال جاری اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه را ۱۵۰ هزارمیلیارد ریال (۱۵ هزارمیلیارد تومان) اعلام می کند. وی می گوید با وجود پیشرفت ۲۶ درصدی این پروژه عملا رها شده است! (خبرگزاری ایرنا - ۲۰ خرداد ۱۴۰۳)
این تقریبا آخرین اظهارنظری بود که مسئولان دولت سیزدهم درباره این پروژه یا به عنوان دقیقتر ابرپروژه داشتند. با تغییر نماینده در اسفند ۱۴۰۲، محمد بهرامی به عنوان نماینده بویراحمد انتخاب شد. وی نیز وقتی با واقعیت اعتباری این پروژه و منابع کشور مواجه شد، اعلام کرد که اولویت اول پیگیری اتصال یاسوج به آزادراه شیراز به اصفهان است. موضوعی که به مراتب اعتبار کمتری نسبت به راه آهن نیاز دارد و روزانه نیز مردم مرکز استان برای تردد به تهران و اصفهان از این مسیر استفاده می کنند.
با بررسی اظهارنظر مسئولان از سال ۱۳۹۴ که شروع پروژه بوده تا امروز به این واقعیت پی می بریم که این طرح که از ابتدا با مطالعه کافی همراه نبوده همواره در این سالها با کمبود اعتبار مواجه بوده و تزریق اعتبارات به صورت قطره چکانی کاری از پیش نمی برد.
در روزهای گذشته برخی با شیطنت یک جمله ساده نماینده بویراحمد مبنی بر اولویت آزادراه به راه آهن را دستمایه تخریب و حتی در مقایسی دیگر با چاشنی خبر دروغ جایگزینی راه آهن گچساران به جای راه اهن اقلید به یاسوج، در صدد ایجاد تقابل بین مردم و نمایندگان این دو حوزه انتخابیه بودند.
اما بهرامی ابتدا به تکذیب حذف و جابجایی پروژه راه آهن اقلید به یاسوج و سپس با استقبال از موضوع احداث راه آهن شیراز به گچساران، نقش افرادی که به دنبال تحریک مردم بویراحمد و تقابل آنها با نماینده گچساران و تکرار بازی سالیان گذشته مبنی بر گرفتن آب گل آلود از تقابل تاجگردون و بهرامی را داشتند را با این اظهار نظر کارشناسی و دقیق جلوی آن را گرفت و این شایعه را در نطفه خفه کرد! (افتونیوز - ۲۸ آبان ۱۴۰۳)
همه این مطالب و مواردی که گفته شد در حالی است که باید بدانیم در ده سالی که از کلنگ زنی این پروژه سپری می شود حتی یک متر از احداث راه آهن اقلید به یاسوج در محدوده استان کهگیلویه و بویراحمد انجام نشده و کل پروژه از همان ابتدا در حوزه استان فارس و شهرستان اقلید رقم خورده است!
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 پذیرش ۴۹۰ دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد طی امسال
- 2 نقش میدان گازی مختار بویراحمد در رفع چالش ناترازی انرژی
- 3 پذیرش بیش از دوهزار دانشجو در دانشگاه آزاد یاسوج طی سال تحصیلی جدید
- 4 تدوین برنامه توسعه و پیشرفت کهگیلویه و بویراحمد
- 5 باند مالخران در دام پلیس کهگیلویه
- 6 کهگیلویه و بویراحمد تنها استان فاقد مجتمع فرهنگی کودک و نوجوان
- 7 تخریب ۵۰۹ فقره ساختوساز غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد
- 8 کشف 118 کيلوگرم ترياک در گچساران
- شاعر و چهره ماندگار استان درگذشت
- غبارروبی گلزار شهدای گمنام گچساران به مناسبت هفته بسیج/ تصاویر
- تشریح بیمه "زنان خانهدار و دختران" از زبان سرپرست تامین اجتماعی گچساران
- پیشرفت ۸۰ درصدی پروژه ایمن سازی و رفع نقاط حادثه خیز سپیدار - بنستان محور یاسوج - دهدشت
- مارگون با ۷۰ برنامه به استقبال هفته بسیج میرود/ جزییات
- انتصاب مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان/ سوابق
- جوابیه ثبت احوال به خبر افتونیوز/ انتصابات بر اساس شایستهسالاری است
- نویسنده واقعا مظلوم است/ انتقاد فعال فرهنگی هماستانی از بیتوجهی به نویسندگان/ فیلم
- دیدار جانشین فرمانده سپاه و جمعی از بسیجیان گچساران با امام جمعه/ تصاویر
- دیدار فرمانده ناحیه مقاومت و پرسنل سپاه کهگیلویه با امام جمعه دهدشت/ تصاویر
نظرات ارسالی 11 نظر
جاده اای ما فعلا راه ندارند الان متوجه شدیم جاده های ما راه آهن ندارند
پاسخافتو نیوز چقدر گرفتی تو که از موحد نتونستی پولی دریافت کنی کلا پیام بر ضد حاج آقا میزدی حالا این پنج شنبه جمعه برو دیلم برگرد تا هفته اینده خداحافظ
پاسخسلام وقتی موضع نه سیاسی بلکه انتخاباتی شما مشخصه چگونه میتوانید سیر تا پیاز موضوع به این مهمی را قلم بزنید. اقای حاج زارعی چه هیزم تری به شما فروخته که حتی حاضر نمیشید فقط در خصوص همین یه پروژه واقعیتها و تلاشهای ایشان را برای مردم بیان کنید ؟اما میتوانید به راحتی ذهنیت دیگری را روایت کنید البته این مطلب در مخالفت نماینده فعلی نیست
پاسخمطمئن باشین بهرامی ضعیف ترین نماینده تاریخ استان خواهد شد و آبرویی برا حونه آقا نخواهد گذاشت
پاسخاقایانی که دنبال تخریب دکتر بهرامی هستند کسانی هستند ک از طابفه خود هم رانده شدند و برای تخریب قلم میزنند اقای روشنفکر فقط فقط در خدمت یک خانواده خاص در ایل بزرگ تامرادی بود که دستش رو شد و ندای وحدت خودش ب حاشیه رانده شد وخودش هم میداند شانسی برای نماینده شدن وارای عموی ندارد ایشان با شعار های دروغ توانست سال۹۸غیر از طایفه بزرگ تامرادی بقیه بویراحمد واحد را با خودش همراهی کند با احترامی که ب مردم شربف کهگیلویه دهدشت دارم ایشان بچه ان منطقه ک اواخر دهه هشتاد یاسوج امدند .....بعضی از دوستان ورسانه ای ایشان در رسانه ها ب دروغ در حال تخریب دکتر بهرامی هستند ..که مدیر محترم وکارشناسان دلسوز ومردمی افتونیوز حقایق ونامه نگاری های دوران نماینده گان قبلی واستاندار وقت برای احداث راه اهن را در اختیار مردم شربف استان قرار دادند درود بر اقای ارام
پاسخروشنفکر بهرامی و زارع سه نفرش نه گفتمان نه تشکیلات نه درک قانون گذاری وفا هم ندارند نه برنامه صبح پسینی هم ندارند زارعی باعث بدنامی تیر تاجی شد اما چون بزرگان تیر تاجی با شعور بودند از ایشان فاصله گرفتند تا اشتباهات زارعی به پای خودش نوشته شود روشنفکر به اندازه ۱۰۰ سال به تامرادی خیانت کرد و بدنامش کرد تا جایی که همه جمع شدند که فقط روشنفکر شکست بخورد حتی تامرادی های عاقل که مخالفش شدند فقط تامرادی ها احساسات و عواطف اضافی داشتند سال ۱۴۰۲ فریب خوردند و مجدد حمایت کردند اما بعدش خدا رو شکر کردند که قبول نشد بهرامی هم در آینده به آغایی را بدنام میکند اگر راه اشتباه زارعی و روشنفکر را برود
پاسخدرود دوست عزیز با مشکلاتی که کشور داشته و دارد هیچ نماینده ای نمیتونه رضایت عموم مردم را جلب کند چون مشکل اصلی مردم شغل و امنیت اقتصادی هست حاج زارع با تلاش و پیگیریهای مستمر در دوران نمایندگی خود شهرستانهای بویراحمد و دنا و مارگون را به یک کارگاه تبدیل کرده بود و از نظر ادب و اخلاق سرآمد بود و در حساسترین لحظات جواب گوی مردم حوزه انتخابیه اش بود چه تلفنی چه حضوری ولی قرار نیست یک نماینده مادام العمر نماینده باشه
و خدایی که به زودی انتقام تمام خیانت ها را خواهد گرفت حیف خون شهید که امثال روشنفکر و دیگر به ظاهر انقلابی ها پشت خون شهید پنهان میشوند
پاسخروشنفکر جاده دلی رچ نتونست بکشه راه اهنمیتونه؟؟؟؟
پاسخروشنفکر و این سی چهل نفر اطرافش مشتی ادم بی اخلاق و فحاش و تفرقه افکن هستند به زودی تاوان خواهند داد هنوز اول راه هستش این چند نفر فقط برای ریختن ابروی .... تخصص دارند.
پاسخافتوخبر چقدر میگیری که هرروز روشنفکر تخریب میکنی؟